Succesvol zijn in de media met iets dat niet over seks gaat

Professionele communicatie
Succesvol zijn in de media met iets dat niet over seks gaat

Dat seks verkoopt, is iedereen duidelijk. Het feit dat er ‘seks’ in de titel van dit stukje staat, is waarschijnlijk de reden dat je het bent gaan lezen. Het is een makkelijke manier om de aandacht te trekken. Als ondernemer of kleine zelfstandige kun je natuurlijk ook op andere manieren succesvol zijn in de media. Hoe? Hieronder vijf gouden tips die (sorry: anti-climax) niet over seks gaan.

Seks sells, maar niet aan iedereen. Enige nuancering is op zijn plaats. Vrouwen letten meer dan mannen op de value, de waarde van een advertentie. Een paar maanden geleden ontstond er grote commotie toen een kinderwagenfabrikant een jong en skinny fotomodel in een strakke sportbikini hardlopend achter de kinderwagen plaatste. Een stroom van cynische reacties was het gevolg. Of neem de sexy advertentie van een kleurrijk kledingmerk. Op de advertentie ligt een fotomodel naakt op de grond. Ze houdt haar lange benen lachend in de lucht gestoken. De kleurrijke handtas staat op de grond naast haar en bedekt nauwelijks haar points-of-interest. Waarom deze wonderlijke pose? De doelgroep heeft geen idee, maar hoont erop los. ‘Ik denk dat ik een grotere tas nodig heb’, is een van de meest nuchtere reacties op Facebook.

‘Heb je het tegen mij?’
Als bedrijf doe je er wijs aan om goed na te denken over de vraag hoe je jouw doelgroep aanspreekt in de media. Het is geen toeval dat bedrijven reclamebureaus of tekstschrijvers inhuren om advertentiecampagnes of teksten voor brochures te maken. Het is ook geen toeval dat sommige pers- of nieuwsberichten wel in de media worden geplaatst, en andere niet. Goede communicatie hangt niet van kwinkslagen aan elkaar, maar van professionele uitingen die volgens vaste regels zijn opgesteld. De meeste reclamecampagnes, pers- en nieuwsberichten komen voort uit een serieuze communicatiestrategie. Hieronder lees je hoe je start.

Vijf gouden tips om inspirerend te zijn in de media:

  1. What’s in it for me?

    Begin met de basis van je communicatie: wie is je doelgroep en welke boodschap wil je overbrengen. Stel jezelf de vraag: wat wil jouw doelgroep over jouw bedrijf horen? Wat hebben ze van je nodig, wat kun je brengen? Je doelgroep denkt onbewust bij alles wat je communiceert: ‘What’s in it for me?’. Als het brein van je doelgroep niet direct aanslaat op de boodschap waar jij zolang op hebt gebroed, dan ben je direct alweer van het beeldscherm weggeswiped.
  2. Stijl en taal van jouw bedrijf

    Zorg voor uniformiteit tussen alles wat je als organisatie naar buiten brengt. Ook op Twitter en Facebook? Uiteraard! De tone-of-voice, de stijl van fotografie, de advertentie- en brochureteksten, de glimlach van de receptioniste als ze de telefoon opneemt en zelfs de handgeknoopte biologische groene theezakjes in de vergaderzaal moeten passen bij wat je wilt uitstralen.
  3. Beeldmateriaal met een verhaal

    Gebruik professioneel beeldmateriaal dat uniek is voor jouw organisatie, bij voorkeur fotografie met échte mensen die bij jouw bedrijf werken. Skippen dus, die Amerikaanse images van die über-blije mensen die je bij de beeldbanken kunt kopen! Laat zien wie je bent. We willen echte mensen, met echte verhalen. De helden van jouw bedrijf.
  4. Inspireer mensen!

    Zorg voor een inspirerende, prikkelende inhoud. Voeg beleving toe aan wat je vertelt. Vertel waarom je doet wat je doet, waar je in gelooft, waarom je ooit bent begonnen met jouw bedrijf. Laat leiderschap zien, vertel over je visie. Simon Sinek vertelt hier precies hoe het moet:
  5. Speel met je communicatiemiddelen
    Je hoeft heus niet altijd een nieuwsbericht of een persbericht te versturen. Denk ook eens aan artikelen waarin je een expertrol inneemt op jouw vakgebied. Of maak een filmpje. Vertel iets over een opvallende trend, geef een kijkje achter de bedrijfsschermen of deel jouw visie op toekomstige ontwikkelingen. Geef je kennis gratis weg, zodat mensen je als een expert gaan zien.

Tot slot: be a professional! Journalisten vinden het erg prettig als je pers- en nieuwsberichten volgens een vaste indeling aanlevert. Dat verhoogt de plaatsingskans en daarmee jouw succes in de media aanzienlijk. Daarover volgende keer meer.